zondag 9 maart 2008

De Chief Collaboration Officer kan beginnen!

Waarom hebben we een CCO nodig?

de komst van WEB 2.0 en de kenmerkende sociale aspecten van de hulpmiddelen zorgt ook voor een organisatorische verschuiving. En nee het is geen pleidooi voor meer chiefs aan de top!

In hele grote stappen de doelverschuiving door de tijd heen:

  • informeren c.q. presentatie op het web (aanspreekpunt hoofd ict)
  • communiceren (aanspreekpunt hoofd communicatie)
  • interactie/transactie (aanspreekpunt hoofd verkoop of een special afdeling voor de site)
  • samenwerken met collega's en klanten (aanspreekpunt....CCO)

De komst van meer hulpmiddelen om samen te werken en de trend dat er steeds meer in netwerkverband wordt gewerkt vraagt om een dirigent die hier vorm aan geeft.

Wat gaan de CCO doen?

De CCO is verantwoordelijk dat de organisatie maximaal profiteert van de mogelijkheden om samen te werken. Hiervoor zal werk verricht moeten worden op terreinen als:

  • strategie (opstellen van een samenwerkings strategie in lijn met bedrijfsstrategie)
  • cultuur (als team willen samen werken)
  • techniek (realiseren en laten implementeren van de tools)
  • actieve promotie van samenwerking binnen de organisatie en buiten de organisatie met klanten, partners en leveranciers.

Wat moet de CCO kunnen?

U vraagt zich wellicht af "kan de ICT manager dit er niet bij doen?" NEE! De rol van de ICT manager zal naar verwachting steeds meer verschuiven naar een 'leverende' rol. Zorgen dat de infrastructuur beschikbaar is. Het nadenken en vorm geven hoe mensen met elkaar samen kunnen werken en dit stimuleren vraagt toch andere vaardigheden. Voorbeeld vaardigheden:

  • kunnen begeleiden van een verandering in een organisatie
  • kennis van IT-mogelijkheden
  • kunnen begrijpen wat mensen nodig hebben om samen te werken in teams (online contact, opslaan van content etc. etc.)
  • begrijpen dat het echte werk gebeurt in netwerk verband ipv het formele harkje van de organisatie
  • sociaal gevoel hebben, het gaat tenslotte om samen werken aan samenwerken
Wanneer zullen we de eerste personeelsadvertentie zien: Manager Samenwerking gezocht!

1 opmerking:

LD zei

Samenwerken is moeilijk vooral wanneer er weinig echt persoonlijk contact is maar wel veel mailcontact, wat steeds meer de praktijk is.
Op een gegeven moment moet er ook een stukje 'chemie' zijn, het klikt of het klikt niet. Een goede collaborater zal vooral ook een negotiater moeten zijn.
Lijkt me een uitdagende baan.