donderdag 21 februari 2008

Undesign, terug naar waar internet voor bedoeld is?

Ik lees met interesse steeds meer artikelen en blogs over undesign bijv.:
- Jacob Nielsen
- Frankwatching

Eén van de reden om voor deze blog te kiezen voor minimized opmaak.

In mijn praktijk kom ik het regelmatig tegen. Menig web-project start met een grafisch ontwerp. De grafisch ontwerper legt al z'n passie in het traject en komt met een paar voorstellen zodat er wat te kiezen is. En eerlijk is eerlijk, het ziet er vaak best gaaf uit in een psd-file of als enorm ontwerp op de muur gebeamert.

Maar wat blijkt meer en meer worden de site-bezoekers 'blind' voor allerlei poespas die wij ze willen laten zien. En logisch, je doet het elke dag ook in de normale wereld. Stel dat je alle verkeers- en reclame borden zou lezen op weg naar het werk, dan kwam waarschijnlijk altijd te laat. Je hersenen filteren alle niet relevante informatie weg uit je dagelijkse beeld en dat geld ook voor het bezoeken van internetpagina's.

Het lijkt een heel tegenstrijdige vraag, maar welk design bureau durft het aan om "undesign" te verkopen in het kader van verhoogde usability? En de treffende voorbeelden kennen we allemaal in de vorm van Google, marktplaats, startpagina.

Geen opmerkingen: